Saç Kıran

Alopesi Areata, saçlı deri başta olmak üzere vücudun herhangi bir yerinde ani ortaya çıkan, deride skar (yara dokusu) bırakmayan, keskin sınırlı alanlar halinde görülen kıl dökülmesidir. Her yaşta ve her cinsiyette görülebilir. En sık saçlı deride yama şeklinde parça parça kılsız alanlar şeklinde görülür. Saçlı derinin tamamının dökülmesi Alopesi Totalis, saçlı deri ile birlikte tüm vücut kıllarında kayıp olursa Alopesi Universalis olarak adlandırılır.
Alopesi Areatada kılların dökülmesi kişinin kendi kıl folikül hücrelerine karşı otoantikor üretimi sonucu meydana gelir. Oluşumunda hem genetik hem çevresel faktörler rol oynar. Olguların %10-20’sinde aile öyküsü bulunur. Hastalara tırnak tutulumuna bağlı olarak yüksük tırnak deformitesi ve atopik dermatit de eşlik edebilir. Alopesi areata otoimmun hastalıklar grubuna ait olduğu için aynı kişide Tip-1 diyabetes mellitus, Hashimato tiroiditi, vitiligo gibi diğer otoimmun hastalıklar görülebilir. Hastaların bu hastalıklar açısından aralıklı olarak değerlendirilmesi gerekir.
Tedavi
Hastalığın tedavisi, şiddeti ve yaygınlığına göre yapılır. Sadece saçlı deriye sınırlı az sayıda ve 1 yıldan kısa süredir olan alanlar kendiliğinden iyileşme gösterebilir. Saç, sakal ve kaşta sınırlı alan tutulumunda, topikal (klobetazol propiyonat, betametazon dipropiyonat) ve intralezyonel kortikosteroid (triamsinolon asetonid) tedavisi oldukça etkilidir. Hızlı ilerleyen olgularda sistemik steroidler, ilerleyişi yavaşlatmak adına kısa süreli kullanılabilir. İyileşen bölgelerde yeni çıkan kıllar önce renksiz (beyaz) olarak çıkar sonrasında normal saç rengine döner. Dirençli ve yaygın olgularda, kontakt immunoterapi (Difensipron-DPCP, Skuarik asit dibutilester-SADBE), siklosporin ve fototerapi diğer tedavi seçenekleridir. Tüm bu tedavilere dirençli olgularda Tofacitinib tedavisi yüz güldürür sonuçlar vermektedir. Açıklık oluşan bölgelere minoksidil %5 sprey uygulanması, vücut bağışıklık sistemini destekleyici takviyeler alınması da verilen tedavileri destekler.