Kaşıntı Neden Olur, Kaşıntıya Ne İyi Gelir?

Pruritus (kaşıntı), vücudun her yerinde gelişebilen, tekrarlayıcı ve sürekli olduğunda kişinin günlük hayatını önemli ölçüde etkileyen dermatoloji kliniğine en sık başvuru nedenidir.
Dermatitis herpetiformis, ürtiker, kontakt dermatit, atopik dermatit, psoriasis, liken planus, büllöz pemfigoid, pemfigus vulgaris, mikozis fungodes, skabiyez, derinin mantar enfeksiyonları sıklıkla kaşıntıya yol açan ve kendine özgü klinik bulgulara sahip dermatolojik hastalıklardır.
Kaşıntı, en sık deri kuruluğuna bağlı gelişir. Özellikle kış aylarında, hassas cildi olan çocuklarda ve yaşlılarda kuruluğa bağlı kaşıntı artar. Kuruluğa bağlı gelişen kaşıntıda ciltte sadece kuruluk görülebileceği gibi kaşımaya bağlı kabuklanma ve yaralar da görülebilir.
Kaşıntı sadece deri hastalığının bulgusu olarak ortaya çıkmaz. Kronik karaciğer ve böbrek hastalıkları, safra kesesi hastalıkları, diyabetes mellitus, tiroid fonksiyon bozuklukları, kan hastalıkları, vitamin eksiklikleri, paraziter hastalıklar, bazı kanserler, ilaçlar, stres ve kaygı bozuklukları da şiddetli kaşıntıya yol açabilir. Atopik bireylerde polen, ev tozu ve besin maddeleri kaşıntı nedeni olabilir.
Kaşıntı ile gelen hastalarda ayrıntılı bir öykü ve fiziksel muayene çok önemlidir. Son dönemde kullanılan ilaçlar, hastalıklar, eşlik eden semptomlar, aile üyelerinde kaşıntı varlığı, önceki alınan tedaviler sorgulanmalıdır. Dermatolojik muayenede lezyon varlığı, lezyonların morfolojisi ve dağılımı tanı koyma ve tedavide önemli bir yol göstericidir.
Tedavi
Kaşıntı, eğer özel bir dermatolojik hastalığa bağlı ise o hastalığın tedavi algoritmaları izlenir. Altta yatan dermatolojik hastalık harici başka bir durum tespit edilirse öncelikle nedene yönelik tedaviler düzenlenmelidir. Sorumlu olabilecek ilaçlar kesilmeli, hastalıklar tedavi edilmeli, alerjen maddelerden uzak durulmalı, stres yönetimi ile ilgili gerekiyorsa destek alınmalıdır. Nedeninden bağımsız kaşıntıyı hafifletmek için cilt kurutmayan ürünlerle ılık su ile yıkanmalı ve düzenli nemlendirilmelidir. Tedavi amacı ile kısa süreli steroid içeren kremler, topikal kalsinörin inhibitörleri, topikal D vitamini analogları, antihistaminikler ve fototerapi kullanılır.